Kedves Szülők!
Kedves Tanulók!
A köznevelési intézményekben az új munkarend bevezetéséről szóló 1102/2020.
(III.14.) számú Kormányhatározatban foglaltakra tekintettel, 2020. március 16.
napjától az iskolánkban a nevelés-oktatás tantermen kívüli, digitális
munkarendben kerül megszervezésre. A tananyag kijelölése, a tanulási
folyamat ellenőrzése és támogatása online módon történik. Az új munkarendben a pedagógusok
otthonukból végzik munkájukat, a tanulók pedig otthonukban tanulnak. A
tanulók a tananyagot digitális támogatással kapják meg.
Az első átmeneti időszakban a pedagógus kollégák különböző digitális
alkalmazások segítségével igyekeztek megvalósítani az oktatást,
közvetíteni a tananyagot. Az elmúlt hét tapasztalatait értékelve több
alkalommal előfordult, hogy az egy osztályban tanító pedagógusok 4-5
alkalmazás (KRÉTA; Skype, Messenger, Facebook; Classroom stb.)
felhasználásával küldték meg, adták át a tananyagot, amely egy idő után nehezen
követhető a tanulók, a szülők számára főként azokban a családokban, ahol
2-3 iskoláskorú gyermek is van.
Az elmúlt napok tapasztalatai, a KRÉTA rendszer működésének bizonytalanságai,
valamint a tankerület javaslata alapján, felső tagozaton, 2020. március 30-tól,
intézményünkben az OFFICE 365 rendszer TEAMS alkalmazásának kötelező
használatával valósul meg a digitális munkarendben történő nevelés-oktatás,
amely megfelel az átláthatóság és az ellenőrizhetőség kritériumainak is. Az
alkalmazás használatával kapcsolatban felhasználói útmutató készül a tanulók
és a szülők számára is, amelyet a KRÉTA rendszerben és a honlapon
is közzé teszünk.
Fenti rendszer alkalmazásának használata mellett, a KRÉTA rendszert
is használjuk az alábbi ADMINISZTRÁCIÓS FELADATOK elvégzésére.
A KRÉTA rendszerben azokat az órákat továbbra is naplózni kell a pedagógusoknak,
amelyeket digitális formában tartanak. A tanórák tananyagát rögzíteni
kell, a tanulók hiányzásait nem megjelent státuszra kell állítani,
mivel nincsenek jelen a tanulók, de nem is hiányoznak.
A tanulók és szüleik tájékoztatása érdekében a tanórák tananyagát be
kell írni a “Házi feladatok” felületre, ahol a kiadott feladatokat,
illetve a digitális tananyagok linkjeit is meg kell jeleníteni, ezzel
lehetővé téve, hogy e felületről a tanulók később is visszakereshessék
az adott órára vonatkozó információkat.
Az új MUNKAREND továbbra is a KRÉTA rendszerben feltöltött ÓRARENDEK
alkalmazásával valósul meg mind a tanuló, mind a pedagógusok számára.
Ezáltal mindenki számára (pedagógus, tanuló, szülő) egyértelmű, hogy az órarend
szerint az adott osztálynak, adott napon, adott órában a tantárgyat tanító
pedagógus pl. online oktatást tart, tananyagot, feladatot küld stb. A pedagógusnak
abban az időpontban, amikor órarend szerint órája van, rendelkezésre
kell állnia a bevezetett rendszeren keresztül, hogy a tananyag
feldolgozásában segítséget tudjon nyújtani a hozzá forduló
tanulóknak, szülőknek. A tananyagot minden pedagógusnak, az óra
megkezdése előtt, fel kell töltenie a bevezetett rendszerbe, pontos és
részletes magyarázattal, útmutatóval ellátva. Az új munkarend így továbbra
is igazodik a tanulók megszokott életritmusához.
Kizárólag azoknál a tanulóknál támogatott a fenti rendszertől és
alkalmazástól eltérő, más alkalmazások használata, valamint az analóg
megoldások előtérbe helyezése, akiknek a speciális helyzetüknél fogva nem
állnak rendelkezésükre azok az eszközök, amelyekkel be tudnak kapcsolódni a
digitális oktatásba. Szóba jöhet számukra intézményi eszköz kölcsönzése,
amennyiben rendelkezésre áll (a tanuló, szülő jelezze az osztályfőnöknek).
A digitális munkarendben történő oktatás során a TANULÓ érdekeit
és terhelhetőségét együttesen kell szem előtt tartanunk, mivel
ebben az oktatási formában a tananyag feldolgozását, megértését, a feladatok
megoldását, az egész tanulási-tanítási folyamatot irányító pedagógus nincs
olyan mértékben jelen, mint a hagyományos oktatási formában. Ennek figyelembe
vételével, minden pedagógus átgondolja a tanítási-tanulási folyamatot, a
kiküldendő, feldolgozandó tananyag mennyiségét, a házi feladatokat, és szakmai
munkát a jelen helyzethez igazítja. Ebben a munkában legfontosabb
munkatársaink, támaszaink a szülők, akiket ezúton is kérek, hogy a gyermekeik
érdekében, szorosan együttműködve, mindent tegyünk meg azért, hogy a
lehető legtöbbet hozzuk ki ebből a mindenki számára sok feszültséggel
teli helyzetből, amelyben mindannyian megméretettünk emberségből,
együttműködésből, türelemből, felelősségvállalásból.
A pedagógusok a jelen helyzetre, a tanulók életkori sajátosságaira, valamint a
tanítandó tananyagra tekintettel szabadon döntenek arról, hogy milyen módszert
használnak a hatékony és sikeres gyermekközpontú tanítási-tanulási
folyamatban a digitális oktatás során.
A tananyagok küldésénél javasolt a tömbösítést választania a
pedagógusnak. A heti 1 órában tanított tantárgy esetén kéthetente egyszer, a
heti 2-3 tanórában tartott tantárgy esetén heti egyszer, a heti 4-5 órában
tartott tantárgy estén heti kétszer érdemes megküldeni a tananyagot az osztály
tanulóinak órákra lebontva, első alkalommal a tantárgy órarend szerinti heti
első órájának megkezdése előtt. Minden pedagógus arra fog törekedni, hogy a
tanulóknak adott feladat elvégezhető legyen, mert a gyermekek életében
is új a digitális eszközökkel történő tanulás, házi feladat készítés. A beküldési
határidők megfelelő időt fognak biztosítani a feladatok elkészítésére.
Figyelembe fogjuk venni azt is, hogy sok családban több iskoláskorú gyermek
is van, de csupán egy eszköz áll rendelkezésükre.
Pedagógiai Programunk alapján a tanulóink előrehaladását, tanulmányi munkáját
rendszeresen ellenőrizni, értékelni kell a digitális munkarend alatt is.
Mivel adott (1-8.) évfolyamok követelményei nem változtak, így a Pedagógiai
Programban meghatározottak szerint, minden tantárgyból, minden hónapban, minden
tanulónak legalább 1 jeggyel rendelkeznie kell.
A tanulók ellenőrzése történhet online tesztekkel,
PPT-k készítésével, házi dolgozat íratásával, beküldendő írásbeli feladatokkal,
online szóbeli feleletekkel, projektmunka elvégzésével. Az ellenőrzés
típusáról a pedagógus dönt. Az érdemjeggyel történő értékelést, a pedagógusnak
előre jeleznie kell a diákok felé legalább 1 héttel. A diáknak az
előre jelzett dolgozatokra fel kell készülnie, meg kell oldania a
feladatokat, és be kell küldenie a pedagógus által meghatározott időpontra.
A pedagógus a megíratott számonkérést két héten belül kijavítja, az érdemjegyet
pedig a KRÉTA rendszer naplójába feltölti. Amennyiben megoldható, a
digitális rendszeren keresztül, a javított dolgozatot visszaküldi a diáknak.
Amennyiben a pedagógus online tanórát tart, legalább egy nappal előtte,
értesíteni kell az érintett osztály/csoport tanulóit.
A tanulókkal és szülőkkel történő kommunikációra, kapcsolattartásra intézményünk
elsődleges csatornaként a KRÉTA e-Ügyintézés Üzenetek funkcióját
használja, de nem kizárólagos jelleggel. Az információkat az intézmény
honlapján www.aporkaiskola.hu is
megosztjuk. Amennyiben a szülőknek problémái adódnak a KRÉTA rendszerbe történő
belépéssel azt a titkarsag@aporkaiskola.hu e-mail
címen jelenthetik be. Minden diákunk rendelkezik érvényes felhasználónévvel és
jelszóval az alkalmazások használatához. A tanulóknak a saját (név@aporkaiskola.hu) e-mail címüket is figyelniük kell,
mert a digitális munkarendben történő oktatás során ezen keresztül is
küldenek a pedagógusok információkat, anyagokat.
Az elmúlt időszak történései új dimenziót nyitottak meg számunkra az
együttműködés területén, a tanuló-szülő-pedagógus együttműködése területén,
amelynek erősítése közös feladatunk és felelősségünk. Hiszem, hogy együtt ezt a
helyzetet is meg tudjuk oldani, de csak akkor, ha mindenki összefog a közös
siker érdekében.
Kérjük a szülőket, hogy segítsenek gyermekeiknek az otthoni munkarend és időrend kialakításában. Örömmel várunk és fogadunk minden jobbító szándékú észrevételt és visszajelzést!Segítő együttműködésüket a nevelőtestület nevében ezúton is köszönöm.
Áporka, 2020. március 24.